De horeca is een sector in beweging. De arbeidsmarkt is krap, de marges zijn onder druk en de verwachtingen van de consumenten veranderen. Om in deze veranderende wereld te blijven bestaan, is het belangrijk dat werkgevers investeren in hun personeel. De nieuwe horeca-cao 2024, die 1 januari ingaat, biedt werkgevers hiervoor een aantal handvatten.
Loonsverhoging voor alle functiegroepen
De belangrijkste afspraak in de nieuwe horeca-cao is de loonsverhoging voor alle functiegroepen. De loonsverhoging hangt af van het salaris dat je op 31 december 2023 hebt en het stijgingspercentage dat bij jouw functiegroep hoort. De stijgingspercentages variëren van 8% tot 12%.
Dit betekent dat werkgevers in de horeca hun werknemers per 1 januari 2024 meer moeten gaan betalen. De hoogte van de loonsverhoging is afhankelijk van de functiegroep van de werknemer.
Horeca-cao 2024; Meer balans tussen werk en privé
Een andere belangrijke afspraak in de nieuwe horeca-cao is de verbetering van de balans tussen werk en privé. Er wordt een grens gesteld aan het overwerk waartoe werknemers verplicht kunnen worden. Vanaf 2174 uur per jaar (10% boven de fulltime jaaruren-norm van 1976 uur) kunnen werknemers overwerk weigeren.
Ook wordt er geregeld dat overuren binnen 3 maanden na afloop van het jaar gecompenseerd moeten worden in vrije tijd. Als dat niet lukt, dan moeten de overuren direct uitbetaald worden.
Deze afspraken kunnen werkgevers helpen om hun werknemers minder overuren te laten maken en een gezondere werk-privé-balans te creëren.
Als werkgever moet je aan kunnen tonen of je voldoet aan de regels en afspraken. Een medewerker kan je vragen om een overzicht van werktijden en rusttijden. Een goede urenregistratie helpt hierbij en geeft altijd inzicht voor je medewerkers.
Meer ontwikkeling en opleiding
De horecasector is gebaat bij goed opgeleid en gemotiveerd personeel. Daarom hebben de sociale partners in de nieuwe horeca-cao 2024 afgesproken om meer te investeren in de ontwikkeling en opleiding van de werknemers.
Er komt een ontwikkelplatform voor de horecasector, dat wordt gefinancierd door een premie van 0,2% van de loonsom. Dit platform moet zorgen voor betere arbeidsverhoudingen, werkgelegenheid, scholing, vakopleidingen, instroombevordering en arbeidsomstandigheden in de sector.
Deze afspraak kan werkgevers helpen om hun werknemers te ondersteunen in hun ontwikkeling en hen te helpen om zich te blijven ontwikkelen.
Betere arbeidsvoorwaarden voor de hele sector
Met de nieuwe horeca-cao willen de sociale partners zorgen voor betere arbeidsvoorwaarden die gelden voor de hele sector. Dit draagt bij aan een gezonde arbeidsmarkt en een gelijk speelveld binnen de sector.
Om dit te bereiken wordt de werkingssfeerbepaling van de cao aangepast, zodat meer bedrijven onder de cao vallen. Ook wordt er een dispensatie-artikel opgenomen, waardoor bedrijven die een eigen loontabel hebben, de loonsverhoging uit de cao moeten toepassen.
Deze afspraken kunnen werkgevers helpen om hun concurrentiepositie te versterken en de sector aantrekkelijker te maken voor werknemers.
Conclusie van de nieuwe horeca-cao 2024
De nieuwe horeca-cao biedt werkgevers in de horeca een aantal handvatten om te investeren in hun personeel. De loonsverhoging, de verbetering van de balans tussen werk en privé en de investeringen in ontwikkeling en opleiding kunnen bijdragen aan een gezonde arbeidsmarkt en een gelijk speelveld binnen de sector.
Tips voor werkgevers
- Bereken de loonsverhoging voor uw werknemers. Houd hierbij rekening met het stijgingspercentage dat bij de functiegroep van uw werknemers hoort.
- Bespreek de loonsverhoging met uw werknemers. Leg uit waarom de loonsverhoging nodig is en hoe het u raakt.
- Maak afspraken over de compensatie van overwerk. Zorg ervoor dat u de afspraken goed vastlegt, zodat er geen misverstanden ontstaan en biedt helder inzicht voor jou en je medewerkers.
- Investeer in de ontwikkeling en opleiding van uw werknemers. Bied uw werknemers mogelijkheden om zich te ontwikkelen en hen te helpen om zich te blijven ontwikkelen.
Door deze tips op te volgen, kunt u de nieuwe horeca-cao goed implementeren en uw bedrijf klaarmaken voor de toekomst.
Start direct met het inrichten van jouw dashboard.
Heb je eerst nog vragen?
Neem dan contact op met onze support afdeling.
Wij zijn iedere werkdag bereikbaar tussen 8.30 uur en 17.30 uur.
Wij antwoorden zo snel mogelijk, maar sowieso binnen 24 uur.